Svar: Afviser pludselig flasken - 4 mdr.

11. februar 2020

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære ammemor

Tak for dit brev :)

Hvor er det dejligt, at det er lykkes for dig at få amningen op at køre. Det må du gerne være stolt over, stort skulderklap for det! Det er rigtig godt gået, at det er lykkes trods introduktion af flaske på grund af vægttab hos din datter :)

Jeg forstår dog godt dine bevæggrunde for gerne at ville bibeholde blot en flaske i døgnet og dermed jeres datters evne til at tage imod begge dele. Det er meget forskellig sutteteknik, hun bruger på henholdsvis flaske og bryst, og da hun samtidig bliver mere og mere bevidst nu, så er der naturligt risiko for, at hun foretrækker den ægte vare - hvilket man naturligvis ikke kan bebrejde hende - og at hun pludselig ikke vil have flasken.

Hvis det er vigtigt for dig, at far eller moster skal kunne give hende flaske, så vil det derfor være godt, at I fortsat øver med en flaske i døgnet og f.eks. forsøger at bibeholde rytmen med flaske om aftenen. Det kan være aften eller sen aften... Når jeg anbefaler aften eller sen aften, så er det fordi det er den rytme I har haft, og fordi modermælkserstatning godt kan mætte lidt mere end modermælk. Der er således en mulighed for at hun vil kunne sove et lidt længere søvnstræk på en flaske om aftenen, hvilket kan være rart for jer alle tre. Det har I oplevet før, og det kan godt blive sådan igen :)

Det kan sagtens tænkes, at hun foretrækker brystet, fordi din produktion er sat op, og mælken derfor flyder lettere til hende. Hvis hun skal kæmpe meget ved brystet, så kan det gøre, at hun afviser brystet mere, og det er lettere at spise af en flaske. Men hvis dette ikke er et problem mere, så synes hun måske bedst om brystet...

Hun har brug for modermælkserstatning eller modermælk indtil hun er 1 år gammel. Hvis det er vigtigt for dig, at hun kan tilbydes flaske tidligere end dette, fordi far f.eks. skal overtage barselsperioden eller ligende, så er det ekstra vigtigt, at I forsøger at holde fast i rytmen omkring flasken nu. Du skriver, at det er vigtigt for dig, at I ikke bevæger jer derhen, ...

Annonce

... hvor det kun er dig, som kan give hende mad, og du har brug for at kunne tage "fri" en aften, hvor far så kan give hende flasken. Det kan være et helt reelt behov og her er det igen vigtigt, at du holder fast i rytmen med flaske dagligt.

Det kan ikke udelukkes at start med skemad også spiller ind. Det kan godt være meget for hende at skulle forholde sig til både bryst, flaske og det at spise af en ske, og at hun derfor viser tendens til at afvise flasken - især når hun samtidig får sit behov for mælk fint stillet hos dig. Det kan også være, at hun er lidt træt af smagen af modermælkserstatning og måske vil acceptere flasken bedre, hvis du prøver med en anden type, som smager anderledes... mme fra de forskellige producenter smager lidt forskelligt, så det kan være et forsøg værd med en anden type - dog stadig type 1.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Du spørger, om du skal begynde at give flaske om dagen, og det behøver du som udgangspunkt ikke, når og hvis hun trives med din mælk. Det vil dog være sådan, at jo mere flaske du giver - altså jo mere du erstatter bryst med flaske, jo mindre mælk vil du producere. Hvis din mælkeproduktion nedsættes kan det godt være med til at gøre, at hun så tager bedre imod flasken igen, men det vil modsat gå imod alt det du har kæmpet for skulle lykkes.

Du er derfor nødt til at mærke efter, hvad der er vigtigst for dig, hvad du gerne vil - er det vigtigst at amme, og er det okay, at det kan betyde, at det så kun er mor som kan give mælk? Når hun bliver 7-9 måneder gammel vil antallet af amninger gradvist nedsættes, og andre vil godt kunne passe hende i nogle timer - men hun vil stadig have brug for brystet aften og sen aften... Eller er det vigtigere for dig, at du kan holde "fri" en gang imellem om aftenen, eller at far kan tage over f.eks. overtage barselsperioden, og du på den måde kan være væk i mere end et par timer...? Du er nødt til at mærke efter og så følge det, som du synes er rigtigt for jer og jeres familie.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder