Svar: Afviser pludselig flasken - 4 mdr.
11. februar 2020
Alder:
4 mdr.
Kære ammemor
Tak for dit brev :)
Hvor er det dejligt, at det er lykkes for dig at få amningen op at køre. Det må du gerne være stolt over, stort skulderklap for det! Det er rigtig godt gået, at det er lykkes trods introduktion af flaske på grund af vægttab hos din datter :)
Jeg forstår dog godt dine bevæggrunde for gerne at ville bibeholde blot en flaske i døgnet og dermed jeres datters evne til at tage imod begge dele. Det er meget forskellig sutteteknik, hun bruger på henholdsvis flaske og bryst, og da hun samtidig bliver mere og mere bevidst nu, så er der naturligt risiko for, at hun foretrækker den ægte vare - hvilket man naturligvis ikke kan bebrejde hende - og at hun pludselig ikke vil have flasken.
Hvis det er vigtigt for dig, at far eller moster skal kunne give hende flaske, så vil det derfor være godt, at I fortsat øver med en flaske i døgnet og f.eks. forsøger at bibeholde rytmen med flaske om aftenen. Det kan være aften eller sen aften... Når jeg anbefaler aften eller sen aften, så er det fordi det er den rytme I har haft, og fordi modermælkserstatning godt kan mætte lidt mere end modermælk. Der er således en mulighed for at hun vil kunne sove et lidt længere søvnstræk på en flaske om aftenen, hvilket kan være rart for jer alle tre. Det har I oplevet før, og det kan godt blive sådan igen :)
Det kan sagtens tænkes, at hun foretrækker brystet, fordi din produktion er sat op, og mælken derfor flyder lettere til hende. Hvis hun skal kæmpe meget ved brystet, så kan det gøre, at hun afviser brystet mere, og det er lettere at spise af en flaske. Men hvis dette ikke er et problem mere, så synes hun måske bedst om brystet...
Hun har brug for modermælkserstatning eller modermælk indtil hun er 1 år gammel. Hvis det er vigtigt for dig, at hun kan tilbydes flaske tidligere end dette, fordi far f.eks. skal overtage barselsperioden eller ligende, så er det ekstra vigtigt, at I forsøger at holde fast i rytmen omkring flasken nu. Du skriver, at det er vigtigt for dig, at I ikke bevæger jer derhen, hvor det kun er dig, som kan give hende mad, og du har brug for at kunne tage "fri" en aften, hvor far så kan give hende flasken. Det kan være et helt reelt behov og her er det igen vigtigt, at du holder fast i rytmen med flaske dagligt.
Det kan ikke udelukkes at start med skemad også spiller ind. Det kan godt være meget for hende at skulle forholde sig til både bryst, flaske og det at spise af en ske, og at hun derfor viser tendens til at afvise flasken - især når hun samtidig får sit behov for mælk fint stillet hos dig. Det kan også være, at hun er lidt træt af smagen af modermælkserstatning og måske vil acceptere flasken bedre, hvis du prøver med en anden type, som smager anderledes... mme fra de forskellige producenter smager lidt forskelligt, så det kan være et forsøg værd med en anden type - dog stadig type 1.
Du spørger, om du skal begynde at give flaske om dagen, og det behøver du som udgangspunkt ikke, når og hvis hun trives med din mælk. Det vil dog være sådan, at jo mere flaske du giver - altså jo mere du erstatter bryst med flaske, jo mindre mælk vil du producere. Hvis din mælkeproduktion nedsættes kan det godt være med til at gøre, at hun så tager bedre imod flasken igen, men det vil modsat gå imod alt det du har kæmpet for skulle lykkes.
Du er derfor nødt til at mærke efter, hvad der er vigtigst for dig, hvad du gerne vil - er det vigtigst at amme, og er det okay, at det kan betyde, at det så kun er mor som kan give mælk? Når hun bliver 7-9 måneder gammel vil antallet af amninger gradvist nedsættes, og andre vil godt kunne passe hende i nogle timer - men hun vil stadig have brug for brystet aften og sen aften... Eller er det vigtigere for dig, at du kan holde "fri" en gang imellem om aftenen, eller at far kan tage over f.eks. overtage barselsperioden, og du på den måde kan være væk i mere end et par timer...? Du er nødt til at mærke efter og så følge det, som du synes er rigtigt for jer og jeres familie.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske